Madrid med jobbet: Ett sammandrag

Vi fick frågan om vi ville slå ihop vinter och sommarkonferens och göra en resa till ett europeiskt resmål med jobbet. Det ville vi och hamnade i Madrid.

Bästa tiden för Madrid är tydligen september oktober. Då är det 25 grader och sol. April-maj kallas tydligen ”de tusen regnens tid” och det stämde. När vi kom ut på fredagsmorgonen var det 8 grader och just det: Regn. Vi passade på att konferera fram till fyra innan vi fick lite egentid. Vi drog runt ett gäng och tittade in i gitarrbutiker och spanade på sevärdheter i ”gamla stan” och mänskliga statyer (Det drösar av dem). Turister fanns det också gott om och de höll sig i de kvarter där vårt hotell låg som det verkade.

På kvällen tog vi oss till en restaurangskola där vi fick lära oss göra en spansk sangria med den inhemska(?) råvaran Fanta. Vi fick också lära oss att man måste ha 3 knivar för att kunna karva i det två år torkade grisbenet. OK: det var saftigt och väldigt gott. Jag såg senare att de benen kostade 89 € styck på en saluhall. Tyvärr var mina väskor alltför små för att kunna rymma ett sådant ben. Vi gjorde även vår egen tapas som sedan avnjöts även om jag tycker att räk-antenner inte hör hemma i en paella och än mindre i min mun. Någon hade fått ett tips om en bar utan turister så vi drog sedan dit  några stycken och blev således de enda turisterna där.

Dagen därpå hade vi först lite fritid. Jag besökte då Museo Reina Sofia där Picassos Guernica hänger. Sen blev det en del planlös vandring och insupande av storstadsatmosfär.

På eftermiddagen fick vi åka buss ut till en bodega i en lite by där det blev vinprovning och föredrag i hur man gör vin. Lite tapas blev det med Campo real-ost som kronan på verket.

Madridborna har sena vanor vad gäller mat så vi tog seden dit vi kom och hade bord bokat på en flamencorestaurang till klockan 22. Efter maten och efterrätten som smakade finsk vedbastu (Crema Catalana) blev det flamencouppvisning. Fascinerades av gravallvaret hos dansarna och att de verkligen gick all-in.

This entry was posted in Foto, Jobb and tagged , . Bookmark the permalink.